Hoppa till sidans innehåll

Information till funktionärer


Det är mycket som ska klaffa vid en tävling, både på banan och vid sida av. Tävlingen ska löpa smidigt, hålla tidsplanen och framför allt ska hästar, ryttare och publik få en trevlig upplevelse. För att allt ska flyta smidigt är det viktigt att vi hjälps åt och att var och en vet vad som förväntas av oss. Här kommer information till dig som ska vara funktionär vid en av våra tävlingar. 

Collecting ring

Samling vid sekretariatet senast 30 minuter innan första start för genomgång.

Detta behövs och kan hämtas vid samlingen:

  • Pärm med program/startlista för tävlingsdagen.
  • Låda med färgband att dela ut till ryttarna. Färgbanden ska finnas i fem olika färger (röd, blå, gul, grön och vit) och varje ryttare ska ha två band i samma färg. Om inget står i startlistan om vilken färg respektive ryttare ska ha så går man efter färgordningen röd, blå, gul, grön och vit. När ryttarna blir inropade till collecting ring delar du ut banden i den ordningen. Banden sätts på ryttarens båda ärmar eller på benet. Hjälp gärna till med detta. Vid final kan sex ekipage tävla samtidigt och då kan ett vara utan band.
  • Lyssna när speakern ropar upp ekipagen till collecting ring och följ med i programmet.

Domarsekreterare

Samling vid sekretariatet senast 30 minuter innan första klass startar för genomgång.

På tävlingsdagen, hämta ut bord och stolar från förrådsboden och från sekretariatet. En ”kontorsstol” med hjul samt två extra stolar ska finnas vid varje bord. Allt ska vara på plats senast 10 minuter innan första start. Om man är två sekreterare föreslår vi att man delar upp att en sekreterare skriver kommentarerna och en räknar ut poängen och visar domarsiffror. Domarpärm, poängsiffror, +/- kort  finns vid sekretariatet. Tillsammans med varje pärm ska man få med sig poängsiffrorna, plus- och minuskorten.

I varje pärm ska finnas följande:

  • Tidsprogram, poäng- och kommentarslistor för respektive deltagare, omvandlingstabell.
  • Kolla i listorna inför varje gren om där finns några strykningar eller ändringar.
  • Domarkommentarerna hämtas när grenen är slut av en annan funktionär.

Utrustning som ska finns vid varje bord:

  • Räknare (kan vara bra att ta med egen)
  • Blyertspennor
  • Suddgummi
  • Omvandlingstabell (finns i FIPO att kopiera om det skulle behövas)
  • Startlista där man kan föra in uppgifter efterhand

På plats innan start:

  • Lyssna på ev. strykningar/ändringar.
  • Kolla att blanketterna finns på plats och sitter i startordning.
  • Ha koll på vilken/vilka ryttare som kommer in på banan.
  • Färger/armbindlar/hästfärg etc.
  • Var noga med vilken häst domaren pratar om när du börjar skriva kommentarer/formuleringar.
  • Räkna ner poängen efter hand, om möjligt.
  • Skriv in i start/resultatlista.

När tävlingen är slut skall bord, stolar och övrigt tillbaka till sekretariatet.

Grindvakt

Lyssna när speakern ropar upp ekipagen till collecting ring och följ med i programmet.

Insläpp
Öppna grinden när första ryttaren ropas in på banan och låt den stå öppen till sista ryttaren ridit in på banan, då du stänger grinden.

Utsläpp
Grinden ska vara stängd under hela tävlingsmomentet. 
Då ryttarna ridit klart öppnas grinden helt.

Veterinärassistent

Du ska vara på plats senast 15 minuter innan besiktningen börjar. 

Detta behöver du ha med dig inför besiktningen:

  • Funktionärsväst
  • Program och startlista för tävlingsdagen
  • Hink, virkon, plasthandskar
  • Walkie Talkie

Allt hämtas vid sekretariatet. 

Blanda virkon (desinfektionsmedel) i en hink med ljummet vatten (eventuellt så har vi endast plasthandskar och då behövs detta inte göras). Ta med allt och gå till platsen för veterinärbesiktningen.
På startlistan för veterinären står alla ekipage i bokstavsordning med förnamnet på ryttaren som första bokstav. Pricka av ekipagen vartefter de genomgått kontrollen. Det finns en lista för dom olika tävlingsdagarna.

De ekipage som startar först på morgonen har förtur till veterinärbesiktningen. Sekretariatet kommer stämma av att alla i första startgrupp har besiktigats. Meddela incheckningen ev. strykningar.

När besiktningen är klar ska du lämna hinken till utsläppet. Avprickningslistan ska lämnas till tävlingsledaren eller sekretariatet.

Cafeteria

Incheckning

Sekretariatet

Stall- och boxansvarig

Kontakta arrangör för mer information.

Uppdaterad: 02 JAN 2021 16:36 Skribent: Lina Wiklundh
E-post: Adressen Gömd

Tumme upp

FÖLJ GLAUMUR I
SOCIALA MEDIER

facebook | instagram


Stjärna

GLAUMURS SPOSORER

Hestbolaget

Hestbolaget - hästsportsbutik i Karlstad och online.

 Skymnäshagens logotyp

Skymnäshagens islandshästar - kurser, tillridning och förmedling av häst.


hjärta

 VILL DU ENGAGERA DIG

En förening bygger på ideella krafter, det är vi tillsammans som är föreningen! Det finns alltid något att göra, allt ifrån att delta vid fixardagar på anläggningen eller hjälpa till som funktionär vid evenemang till att anordna tävlingar, långturer, kurser eller liknande. 
Kontakta oss för mer information


Pratbubblor

UTVECKLING

Har du tankar och ideer som kan utveckla föreningen?
Skicka ditt förslag till oss


 

Postadress:
Islandshästföreningen Glaumur - Islandshäst
Pia Alfredsson, Västra Skagene 615
66341 Hammarö

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info